Araç yazılımlarında "Stage" terimi, yapılan yazılım müdahalesinin seviyesini ifade eder.
Stage 1: Araç tamamen orijinal parçalarıyla yazılımsal iyileştirme yapılır.
Stage 2: Performans parçalarıyla birlikte yazılım geliştirilir (örneğin: spor hava filtresi, downpipe, intercooler vb.).
Stage 3: Turbo, enjektör, yakıt sistemi gibi büyük donanımsal değişiklikleri kapsar.
Stage-2 yazılım, sadece motor yazılımı üzerinde değil, aynı zamanda motorun fiziksel yapısı üzerinde yapılan modifikasyonlarla daha yüksek güç artışı sağlar. Bu seviyede araçlara genellikle şu parçalar eklenir:
Performans hava filtresi
Downpipe (katalitik konvertörsüz egzoz)
Genişletilmiş intercooler
Daha verimli turbo sistemi (bazı modellerde)
Bu parçalar sayesinde motor daha fazla hava alır, daha iyi soğutulur ve daha verimli yanma sağlar. Yazılım da bu donanımlara göre özel olarak düzenlenir.
Bu sorunun net bir cevabı yoktur çünkü artış miktarı, aracın:
Marka ve modeli
Motor hacmi
Motor tipi (dizel/benzin)
Mevcut donanımları
Yapılan modifikasyonların kalitesi gibi faktörlere göre değişiklik gösterir.
Ancak genel olarak:
Turbo dizel araçlarda: 30 – 70 HP arası artış
Turbo benzinli araçlarda: 40 – 100 HP arası artış
Atmosferik motorlarda: Artış daha sınırlıdır ve Stage-2 nadiren uygulanır
Hayır. Stage-2 yazılım işleminin etkili olabilmesi için performans parçalarının da uygulanmış olması gerekir. Aksi halde ECU’daki yeni değerler, motorla tam uyumlu çalışmaz ve istenilen verim alınamaz.
Yazılım, donanımlarla %100 uyumlu olmalı
ECU'dan orijinal dosya yedeği alınmalı
Egzoz sisteminde yapılan değişiklikler muayenede sorun oluşturabilir
Aracın motor ve turbo sağlığı iyi durumda olmalı
Güç artışına bağlı olarak şanzıman kontrolü yapılmalı
Stage-2 yazılım uygulaması, doğru donanım ve profesyonel yazılım ile yapıldığında aracın beygir gücünde %20 – %40 arası artış sağlayabilir. Bu işlem ciddi performans kazancı sağlarken, motor ve şanzıman sistemlerine de ek yük getirdiği için mutlaka bilinçli şekilde ve uzman kişiler tarafından yapılmalıdır.