Chip tuning, motorun beyin sistemi olan ECU üzerinden yapılan yazılım müdahalesiyle performans ve verimliliği artırmayı amaçlayan bir işlemdir. Bu işlem en sık turbo motorlu araçlarda uygulanır. Peki ya turbosuz, yani atmosferik motorlu araçlar? Onlara da chip tuning yapılabilir mi?
Turbosuz ya da atmosferik motorlar, motor içine alınan havayı doğal yollarla yani atmosfer basıncı ile çeker. Turbo bulunmadığı için dışarıdan ekstra basınç uygulanmaz. Bu nedenle güç üretimi sınırlı ve daha lineerdir.
Evet, yapılabilir.
Turbosuz araçlarda da ECU (motor kontrol ünitesi) üzerinden yakıt püskürtme, ateşleme zamanlaması ve gaz tepkisi gibi parametreler yeniden düzenlenebilir.
Ancak sonuçlar, turbo motorlara kıyasla daha sınırlıdır.
Güç Artışı: Genellikle %3 ila %7 arasında, yani 5 – 10 beygir arasında küçük bir artış sağlanabilir.
Gaz Tepkisi: Araç daha canlı hale gelir, vites geçişleri daha akıcı olabilir.
Yakıt Tüketimi: Doğru uygulandığında düşük devirde kullanımda küçük bir yakıt tasarrufu sağlanabilir.
Sürüş Konforu: Gaz pedalı tepkisi optimize edildiğinde araç daha çabuk hızlanır, özellikle şehir içi kullanımlarda hissedilir fark yaratabilir.
Aracından büyük güç değil, daha akıcı bir sürüş isteyenler
Gaz tepkimesini artırmak isteyen şehir içi sürücüler
Otomatik şanzımanlı araçlarda hantallıktan şikayetçi olanlar
Araçtan alınan hissi biraz daha dinamik hale getirmek isteyen kullanıcılar
Beklentiler gerçekçi olmalı; atmosferik araçlardan turbo performansı beklenmemelidir.
Yazılım işlemi profesyonelce yapılmalı, güvenli sınırların dışına çıkılmamalıdır.
Vites kutusu ve motor sağlığı kontrol edilmeden işlem yapılmamalıdır.
Turbosuz (atmosferik) araçlara chip tuning yapılabilir, ancak bu işlemle elde edilecek kazançlar turbo araçlara göre daha sınırlıdır. Beklentiniz büyük bir güç artışı değil de, daha iyi gaz tepkisi, akıcı sürüş ve küçük çaplı iyileştirmeler ise, atmosferik motorlara da yazılım uygulanabilir. İşlem sonrası fark, kağıt üzerinde az olsa da sürüş deneyiminde hissedilir olabilir.